Sari la conținut
Prima pagină » „Apar icoane noi, puteți uita de bisericile închise!”

„Apar icoane noi, puteți uita de bisericile închise!”

UPDATE: Primăria Capitalei a anunțat, miercuri, printr-un comunicat de presă, că va cere firmelor de publicitate să înlocuiască imaginile:

Având în vedere că atât BOR cât și foarte mulți bucureșteni consideră că aceste imagini sunt jignitoare, Primăria Capitalei va transmite firmelor de publicitate solicitarea de eliminare a acestor reprezentări de pe panourile stradale, care pot fi înlocuite cu imagini care să aducă un omagiu medicilor-eroi fără să lezeze credința trecătorilor”.

În București, dar și alte orașe din România, au apărut aceste imagini publicitare deloc inspirate produse de firma de publicitate Mc Cann.

Reacția societății civile a fost foarte critică vizavi de această campanie. „Apar icoane noi, puteti uita de bisericile inchise!” a fost unul dintre mesajele ce au devenit virale pe internet.

Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române, a declarat că a ceastă campanie publicitară care reprezintă medici în ipostaze similare icoanelor ortodoxe sunt o „maltratare vizuală a iconografiei creștine”, a transmis agenția Basilica.

Oamenii și-au exprimat nemulțumirea față de faptul că reprezentările aduc ofensă nu doar celor credincioși dar și breslei medicale.

Medicul Adina Nenciu a scris: „Medicii au salvat vieți și înainte de Covid-19 și vor mai salva și după. Aptitudinile lor le depășesc pe cele ale utilizării unui stetoscop (n.r. acesta apare în reprezentarea firme). Ceea ce fac medicii pentru pacienți depășește ceea ce e consemnat în foaia de observație, inclusiv la nivel personal, uman”.

Dar și medicina și medicii au limite. Dincolo de acestea, unii (nu toți, sunt de acord aici) l-au recunoscut pe Iisus Hristos, Medicul prin excelență.

Medicii sunt mult mai mult decât «vindecători» de Covid-19. La fel cum și viața este mult mai mult decât a trece de această pandemie. La fel cum și oamenii sunt mai mult decât infectați sau neinfectați cu Covid-19. La fel cum și Adevărul este mult (infinit mai mult) decât ce e oferit ca adevăr în aceste zile”.

Medicul Adina Alberts și alți medici au cerut companiei să retragă imaginile din spațiul public, acestea afectând imaginea cadrelor medicale din România. Un alt mesaj lăsat pe pagina companiei spune: „Lucrez în sistemul medical de peste 30 ani, dar nu mi se pare un omagiu adus cadrelor medicale, dimpotrivă, pare totul o bătaie de joc”.

Cedryk alias Stelian Craciun a scris astăzi : „Trebuie date jos. De catre ei sau de catre noi. PUNCT”

Adriana Benedek, fondatoarea asociației și campaniei „ Adoptă un țăran” a scris pe pagina sa: „ Noi ne-am tampit la cap?? Sunt oameni care mor de foame de o luna de zile închiși, că nu pot sa munceasca, și în spitale este haos si dispar padurile și autoritatile platesc o mega campanie vizuala? Pentru cine, ca nici nu iesim din casa? Cu aureola de COVID?…

Cine a făcut desenul ăsta de mai jos, dacă nu l-a făcut ca ironie, efectiv a descris duhul lumii ăsteia: ahtiată după „știință”, închinătoare la idoli, manipulată și sfâșiată lăuntric de stimulii din jur. A prezenta astfel un gest iconic, de binecuvântare, e de o tristețe de nesuportat. Iar „aureola” aia transfigurată-ntr-un virus te paralizează, pur și simplu… E groaznic.”

Jurnalistul Cătălin Sturza a remarcat, referitor la campania de outdoor faptul că ea practic derapează de la scopul ei propriu-zis: „Campanii similare au folosit, în Belgrad de exemplu, imaginea unor medici – fapt absolut luădabil. Ce sens are, în acest context, folosirea unor imagini religioase? Ne sugerează oare nu sanctificarea medicilor, ci „consacrarea” unei noi (pseudo) „religii”, covid-19?”.

Vasile Bănescu a spus că Patriarhia s-a sesizat după ce a primit din mai multe fotografii ale acestor afișe publicitare.

„Cred că este vorba despre o ridicolă campanie de promovare a unei viziuni distopice asupra situației provocate de pandemie. O încercare jenantă de rapt simbolic și maltratare vizuală a iconografiei creștine, situată sub semnul prostului gust hrănit de incultură și de o ideologie hidoasă care nu știe decât să caricaturizeze creștinismul. Cum altfel să explici deificarea iconică a unor personaje care trimit la imaginea medicului sublimată grotesc în aceea a unui «sfânt» cu aer hristic?”, se întreabă purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.

„Nu este vorba, deci, doar despre un demers blasfemiator, ci și de o ofensă adusă categoriei profesionale atât de onorabile a medicilor, care, ca noi toți, nu se cred cu certitudine sfinți sau mântuitori improvizați și nu pretind un cult public”, a mai spus Vasile Bănescu.

Una dintre reprezentări conține un personaj cu halat, bonetă, ochelari de protecție, stetoscop și mască. După modelul icoanelor ortodoxe Pantocrator, prezente pe cupola bisericilor, acesta binecuvântează cu mâna dreaptă, în timp ce în stânga ține o foaie de observație medicală. Aureola este cu un nimb care trimite la descrierea coronavirusului .

„Dacă această campanie a intenționat să «celebreze» medicii, a reușit mai degrabă să-i irite și să îi facă pe mulți dintre ei să protesteze. Dacă a vrut să ne încurajeze pe noi, mai degrabă a reușit să ne accentueze anxietatea”, a concluzionat Cătălin Sturza.

O inițiativă pentru misiune ortodoxă născută în 2013.

Puteți să ajutați lucrarea noastră folosind pagina noastră Patreon. (https://www.patreon.com/avereabisericii)

Vă mulțumim!

Averea Bisericii