Dacă ai opri pe oricine pe stradă, dacă ai întrerupe o conversație telefonică, dacă ai parcurge miile de texte care se scurg zilnic pe platformele online nu ai greși dacă ai ajunge la concluzia că cea mai mare problemă a României de azi este pandemia și tot ce decurge din pricina acesteia.
Unless you are Recorder(ing). Dacă vă uitați la imagine veți remarca statistica simplă care-l pune pe „Marele Alb” de 2.5x mai sub reflector decât criza din spitale. În ciuda faptului că a apărut primul, s-a viralizat primul, e mai scurt și, teoretic, e ce ne arde, „reportajul” din spitale a rămas tare în urmă. Și îți vine să te întrebi de ce. Îngăduiți-mi câteva presupuneri scurte.
Recorder livrează răfuieli
Oricine a participat vreodată la o discuție de marketing, la un focus group, la o întâlnire de planificare strategie de vânzări sau oricine a parcurs un material despre marketing eficient cunoaște întrebarea: Ce vrea publicul țintă? Și publicul țintă Recorder asta vrea. Răfuieli. Cu cine? Cu cine e la modă să fie detestabil în rândul unui anume public. În ordinea popularității, biserica, PSD, sistemul… Iar dacă parcurgeți lista „documentarelor” canalului veți observa recurența obsesivă a acestor teme. Asta vor să audă? Asta livrăm!
Reportajul „Marele Alb” a fost un „video-momeală”
Reportajul din spital a fost doar un soi de captatio benevolentiae. Un iepure după care să fugă gonacii ca mai apoi să dea de adevăratul vânat. După ce și-au asigurat atenția publicului, folosind criza medicală actuală, au lansat adevăratul produs, „Marea Dezvăluire!”. Oricine a făcut un pic de analiză a tehnicilor de promovare în online știe că nu îți canibalizezi conținutul, postând atât de frecvent. Știe asta și Recorder care are o anumită cadență. Dar nu acum. Acum n-au lăsat nici măcar 24h între materiale. Iar dacă vă uitați la modul în care s-a comunicat, veți observa că imediat după lansarea materialului din spital, au mutat deja atenția publicului spre cel ce urma să vină. Practic, am avut un video momeală.
„O donație, vă rugăm!”
S-a tot menționat că „Marele Alb” este o producție rezultat a 8 luni de muncă grea. (Cine a văzut reportajul stă și se întreabă cum au reușit să petreacă 8 luni pentru a produce așa ceva…) Asta în contextul în care Recorder operează pe bază de finanțare din partea donatorilor. Iar în ajunul „Marelui Alb” au circulat, lansate tot de Recorder, informațiile financiare despre bugetele și nevoiele lor. Practic, au încercat să creeze întâi simpatie față de ei, cei sprijiniți de susținătorul benevol darnic, ca mai apoi să-I prezinte pe „Cei răi – BOR & Co.” care sunt finanțați abuziv din banul public. Au insistat apoi pe, chipurile transparența lor, ca mai apoi să acuze opacitatea BOR. Ei puțini, săraci, onești, ăia de la BOR mulți, bogați și ticăloși. Antiteza perfectă care se încheie cu… „O donație, vă rugăm!” De manual!
Planul Recorder (plan de marketing și vânzări bine pus la punct și executat minuțios) a funcționat. Materialul lor s-a viralizat, publicul vorbește, donațiile curg (dacă te iei după promisiuni). Misiune îndeplinită! În rest, azi e duminică și credincioșii merg în continuare la biserică, la fel ca înainte. Între timp, hipsterii cu pata pusă pe biserică, cler și Dumnezeu și-au ranforsat și mai tare convingerile. Fiecare cu direcția lui, Recorder cu banii încasați. (Bravo lor!)
Eu rămân cu curiozitatea dacă a existat cineva care, în urma „documentarului” Recorder și-a schimbat opinia și s-a mutat înspre tabăra cealalată.
Un text de Matei Blaj
O inițiativă pentru misiune ortodoxă născută în 2013.
Puteți să ajutați lucrarea noastră folosind pagina noastră Patreon. (https://www.patreon.com/avereabisericii)
Vă mulțumim!