Săptămâna trecută mai multe școli publice din București au fost ”bombardate” cu pliante în care directorii erau amenințați că sunt pe cale să intre sub incidența Codului Penal. Este vorba despre ora de religie iar atentatorul moral este ASUR, o asociație secularistă care pare să nu doarmă noaptea pentru că românii cred în Dumnezeu.
Practic prin acești fluturași ASUR îi somează pe profesori și directori să ceară de la părinți declarații ca în fața șefului de post, dacă își dau copiii să urmeze această periculoasă oră de religie. Din păcate în acest joc al dezinformării a intrat și o parte din presa mainstream (Hotnews de exemplu a difuzat acești fluturași).
Modul în care se predă religia în România este menționat clar în articolul 18 din Legea Educației Naționale: religia este disciplină școlară în cadrul învățământului primar, gimnazial, liceal și profesional iar elevii, indiferent de numărul lor, au dreptul de a participa la ora de religie conform confesiunii proprii. ”La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părintelui sau tutorelui legal instituit pentru minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie.”
Deci nu este nevoie de nici o cerere sau declarație pe propria răspundere. Religia este materie opțională în învățământul românesc iar această stare de fapt nu conferă României un statut de excepție în cadrul Europei. În 25 de state europene religia este obligatorie iar în 18 religia este opțională sau facultativă. Doar Franța, Albania sau Macedonia nu au o formă de educație religioasă în școlile publice.
În Luxemburg s-a încercat în 2013 scoaterea orei de religie din programa școlară și înlocuirea ei cu o oră de etică. Această lege a declanșat masive manifestări de stradă (în Luxemburg 60% din populație este catolică) astfel încât guvernul a trebuit să revină asupra hotărârii.
Spre califatul intoleranței
Ceea ce nu înțelege sau nu vrea să înțeleagă ASUR este că România nu este un stat laic. Aportul benefic al religiei este recunoscut constituțional de către stat iar cultele sunt încurajate să participe la viața cetății. În acest context există și funcționează parteneriatele dintre culte și diferitele instituții ale statului. Însă ASUR preferă calea fundamentalismului iar obsesia acestora este înlocuirea orei de religie cu un opțional de etică sau de istorie a religiei.
Prin anii 60 editura Politică traducea cartea de căpetenie a catedrei de ateism științific din URSS, ”Călăuza ateistului”. Conform acesteia școala de stat trebuia să fie ”cu totul despărțită de orice fel de religie ” iar propaganda antireligioasă susținută prin seri științifice pentru a combate ultimele ”rămășițe religioase”.
La acest manual al intoleranței m-am gândit citind ultimul interviu dat de Toma Pătrașcu, președintele ASUR, în revista ”Metropotam”: ”infiltrarea Bisericii în sistemul de educație este o realitate tristă și care nu este de natură a încuraja educația științifică”. Astfel România a rămas ” o societate țărănească, conservatoare, închistată în prejudecăți”, o țară înapoiată istoric în care rezistența comunistă s-a limitat la ”bancuri cu Bulă”.
Urmărind uimitoarea aserțiune a domnului Pătrașcu mi-am dat seama că are dreptate într-o anumită direcție: lipsește un opțional din școlile noastre, anume un manual identitar al românilor în care să se vorbească despre rolul creștinismului în formarea acestei ”societăți țărănești”, în care la loc de cinste să fie trecut capitolul despre ”Rugul Aprins”, despre martirii închisorilor și rezistența anti-comunistă din munți.
O inițiativă pentru misiune ortodoxă născută în 2013.
Puteți să ajutați lucrarea noastră folosind pagina noastră Patreon. (https://www.patreon.com/avereabisericii)
Vă mulțumim!
Pingback: Intoleranța ateismului | ActiveNews
În România, elevii, INDIFERENT DE NUMĂRUL LOR, au dreptul de a participa la ora de religie conform confesiunii proprii?
Acest lucru nu e adevărat, și nici nu ar fi bine să fie așa, din motive foarte ușor de înțeles. Există un cost pe elev, dacă într-o școală sau într-o clasă e un elev sau doi de o anumită religie, fiți sigur că va face religie cu alții elevi, de altă religie, sau nu va face deloc. Dar, chiar și în condițiile actuale, sunt probleme extrem de grave cu această oră de religie.
Din punctul meu de vedere, ar fi bine ca educația religioasă să fie făcută într-un alt spațiu decât cel școlar, și, mai ales, într-un alt interval orar.
Care sunt problemele extrem de grave legate de ora de religie?
Aceste probleme sunt inventate de media. Faptul că Hotnews sau YahooNews popularizează și produx știri negative legate de ora de religie și despre biserică (reporterul de la Yahoo este membru ASUR) nu înseamnă că vem c. Există localități în România unde clase întregi merg la ora de religie fără vreo problemă. Există școli unde unii părinți și-au retras copii de la oră și s-au găsit variante ca toată lumea să fie mulțumită. Restul este can-can și rea voință mediatică.
În România statul a secularizat școlile care funcționau pe lângă biserici. Acum dumneavoastră veniți și spuneți că ar fi bine ca și ora de religie să părăsească aceste școli. Nu este nici fair, nici constituțional. În România marea majoritate a oamenilor sunt credincioși și trebuie să le fie protejat dreptul lor și al familiilor lor la spiritualitate.
Câteva probleme pe care le cunosc eu:
– O mare parte din orele de religie nu se fac, pur și simplu. Bun, nici alte ore nu se fac, dar orele de religie nu se fac într-un procent cel puțin dublu față de media celorlalte ore.
– Majoritatea orelor se desfășoară în spiritul urii și intoleranței față de alte religii sau față de atei, al exclusivismului moral, și, uneori, împotriva cunoașterii științifice. Orele de religie separă copiii, nu îi adună. Elevii pot studia matematică, limba română, istorie, orice disciplină, împreună,dar, când vine vorba despre religie, copii se separă și fiecare merge la ai săi: ortodoxul la ortodocși, neoprotestantul la neoprotestanți etc.
– Orele de religie distrug personalitatea copiilor, îi împiedică să se dezvolte armonios, îi fac firi îndoielnice și duplicitare, sau, dimpotrivă, îi fac inflexibili, dogmatici. „Cunoștințele” acumulate la religie vin în contradicție cu metoda științifică, și astfel copiii sunt încurajați să se „adapteze”.
au fost atatia martiri care si-au dat viata pentu patrie si pt credinta in decursul istoriei si vin unii cu ideilor lor „stralucitoare” sa distruga tot ceea ce avem pana acum…sa nu uitam ca primele scoli au fost intemeiate pe langa biserici, preotul fiind principalul dascal…sa nu de unde am plecat si sa fim conservatori fata de valorile noastre. nimeni nu spune ca nu sunt profesori de religie care nu-si iau in serios munca, ba chiar sunt, dar daca un om are o cangrena la o mana ce faci il omori? nu, ii amputezi mana sa nu se raspandeasca infectia. asa si cu acei profesori care nu-si fac treaba, sa fie dati afara. in ceea ce priveste confesiunea fiecaruia: avand in vedere ca suntem o tara majoritar ortodoxa e si normal sa se faca religie ortodoxa in scolile de stat. si stati linistiti ca cei de alte confesiuni spre exemplu romano-catolicii au si ei scolile lor. sa ne amintim ca studierea religiei a fost reintrodusa in programa scolara prin jertfa tinerilor din 1989. daca nici in scoli nu s-ar mai face religie ar fi si mai multe violuri, crime si toate de acest gen.
Asa este. Oricum Biserica nu trebuie aparata, este intangibila. Noi trebuie doar sa marturisim, sa urmam calea inaintasilor nostri.
Comentariile sunt închise.