Cine platește salariul unui preot sau al unui episcop? Cine finanțează ridicarea sau reparația unei biserici în România?
Din punctul meu de vedere salariul nu îl plătește un anumit cetățean ci statul român în urma concordatului din momentul secularizării. Nu îl plătesc eu, nu îl plătește un alt creștin ortodox sau un eterodox.
În decembrie 1863, odată cu secularizarea averilor mănăstirilor grecești, au fost naționalizate și proprietățile mitropoliilor Moldovei și Ungrovlahiei. Nejustificat din punct de vedere juridic. Din păcate sunt multe ilegalitati comise de lumea politică românească după secularizare, datorita subfinanțării reparațiilor nu mai avem astăzi unele dintre ctitoriile medievale. Unele dintre proprietățile secularizate au trecut în final în administrarea unor persoane private.
După secularizare, la 1 aprilie 1864 a intrat în vigoare Legea comunală care prevedea salarizarea preoților de la bugetele locale ale primăriilor. Legea a fost modificată la 29 mai 1893 în Legea clerului mirean și a seminariilor care a preluat salarizarea preoților din bugetul de stat.
Prin Legea cultelor din 1948, regimul de ocupație sovietică a naţionalizat (a se citi confiscat ilegal) ce mai rămăsese în patrimoniul Bisericii Ortodoxe Române.
Preluând aceste proprietăți care erau de jure proprietățile bisericii ortodoxe, Statul s-a angajat să sprijine financiar Biserica din bugetul public. Am putea spune că este un fel de obligațiune de stat emisă de statul român în urma fondului de proprietăți preluat în administrare. Conform unor calcule banii primiți de la Stat până acum nu reprezintă nici o treime din ce s-a luat de la Biserică de către Cuza și apoi de către comuniști.
Până în momentul de față în cazul bugetului a functionat legea reciprocității sociale, altfel ar fi trebui de exemplu să satisfacem dorința unui martor al lui Iehova de a nu participa la bugetarea armatei sau centrelor de transfuzii, opțiunea comunităților pro-life care nu vor finanța un spital unde se fac avorturi, cererea unui orb de a nu finanța un stadion, etc. Astăzi se pune problema denunțării acestui principiu, există o presiune în acest sens din partea presei și a unora dintre politicieni.
Există alternativa revenirii, biserica să își administreze singură proprietățile. Acolo unde există acte de proprietate, ce este al bisericii să se întoarcă înapoi. De exemplu cei trei munți de pe valea Doftanei primiți de mănăstirea Căldarușani cu acte în regulă de la vistierul Buzincă și muntele Urlați primit de la Elena Brăncescu. Eu personal prefer să rămână în administrarea bisericii decât să fie despăduriți sau înstrăinați.
O inițiativă pentru misiune ortodoxă născută în 2013.
Puteți să ajutați lucrarea noastră folosind pagina noastră Patreon. (https://www.patreon.com/avereabisericii)
Vă mulțumim!