Sari la conținut
Prima pagină » Mai sunt necesare 2000 de biserici ortodoxe în București

Mai sunt necesare 2000 de biserici ortodoxe în București

Demolarea bisericii Ienei -1977
Demolarea bisericii Ienei -1977

O biserică pe kilometrul pătrat

Cei mai mulți români ortodocși îi întâlnim în Capitală, mai exact peste 1,5 milioane conform datelor pe 2012 oferite de Institutul Național de Statistică. Aceasta înseamnă aproximativ 6580 de credincioși pe kilometrul pătrat.

Pe de altă parte în București există în acest moment 248 de locașuri de cult ortodoxe. Făcând o medie a cazurilor cunoscute de mine, estimez capacitatea medie a unei biserici de aici ca fiind de 300 de persoane. Bineînțeles există și excepții precum biserica Sfântul Spiridon din Unirii, unde probabil pot să încapă 500 de persoane, dar și biserici mai mici cum este biserica Stavropoleos sau biserica Sfânta Treime din cadrul Spitalului de Copii ”Grigore Alexandrescu”. Capacitatea acestora nu ar trebui să depășească în mod normal 120-150 de credincioși.

În aceste condiții capacitatea normală de primire a bisericilor existente la ora actuală în capitală este de 74,400 de creștini. Spun normală pentru că dacă veți merge duminica la biserici precum Radu Vodă din Piața Uniri, Sfântul Mercurie din Titan sau Sfântul Nicolae- Ghika din Piața Universității veți putea observa depășirea cu mult a capacității acestor edificii. Biserici mari și arhipline care determină o parte dintre oameni să participe la slujba religioasă stând în pridvor sau în curtea acestora. Ceea ce nu este întotdeauna plăcut, dacă temperaturile sunt caniculare sau spre zero grade, mai ales pentru părinții însoțiți de copii.

Bun. Care ar fi însă numărul optim de locașuri de cult ortodoxe în capitală? Dacă ar fi să plecăm de la numărul bucureștenilor care s-au declarat creștini-ortodocși am ajunge la un necesar de biserici colosal. O să mă raportez însă doar la bucureștenii care și-au declarat participarea lunară la biserică, anume 48% conform datelor oferite de European Values Survey şi World Values Survey.

În aceste condiții peste 720.000 de oameni merg cel puțin o dată pe lună la biserică în București. Dacă aceștia ar merge, să spunem, la slujba de Duminica Floriilor, ar fi nevoie de aproximativ 2.400 de biserici de capacitate medie pentru a îi putea primi.

Cu alte cuvinte în capitală în acest moment există necesitatea construirii a peste 2.000 de biserici. Mai precis 2.152 . Adică a aproximativ zece biserici pe kilometrul pătrat. Da, știu, o să vi se pară multe, și mie mi se par (mai ales imposibil de construit în condițiile ”înghesuielii” din cartiere precum Militari sau Dristor). Însă, statistic și franc vorbind, în acest moment o biserică ortodoxă deservește peste 6000 de creștini ortodocși, dintre care 2880 frecventează biserica lunar. Iar situația cunoscută de mine ”pe teren” rezonează cu aceste date.
(Bineînțeles mai există și soluția comunistă: duminica asta merge la biserică blocul par V10, duminica cealaltă blocul impar V11…)

Este catedrala o soluție?

Biserica Sfântul Mercurie
Biserica Sfântul Mercurie

După restaurarea libertății religioase în anul 1989, românii  au început să meargă din ce în ce mai mult la biserică. Eu personal am început să merg din 1992. Mama m-a urmat doi ani mai târziu, în  1994.

La început comunitatea parohială frecventată de mine era preponderent alcătuită din persoane în vârstă, majoritatea femei. Cu timpul însă toate generațiile au început a fi reprezentate în parohie iar structura comunității s-a echilibrat.

Conform studiului oferit de European Values Survey şi World Values Survey, dacă în anul 1993 doar 30% dintre români declarau că merg la biserică cel puțin o dată pe lună, în anul 2008 acest procent a devenit 48% și a continuat să crească în anii următori.

Trebuie să spun că EVS și WVS fac sondaje în întreaga lume, la interval de 4-5 ani, iar datele oferite sunt cele mai citate surse de analiză comparativă regăsite în literatura sociologică și în științele politice internaționale. Pe baza acestora se poate observa în mod științific schimbările survenite în raportarea oamenilor la propria lor viață.

Este interesantă și observația ce reiese din acest raport în ceea ce privește nivelarea participării între mediul urban și cel rural. Dacă în 1999 la sate 53% dintre țărani afirmau că participă cel puțin lunar la serviciile religioase lunar, în 2008 ponderea acestora scade la 48%. În schimb față de 1999 în anul 2008 numărul orășenilor este cu 7% mai ridicat, egalând procentul de 48% înregistrat în cazul sătenilor.

În condițiile acestui trend și a situației existente în cartiere, construcția unei catedrale este mai mult decât binevenită, părerea mea. Capacitatea catedralei proiectate pentru București este de 5.000 de persoane.

Și totuși, pe cine deranjează bisericile ortodoxe?

Astăzi s-a publicat suma cheltuită de o primărie din București pentru panseluțe și gărdulețe: 40 de milioane de euro.  Adică 180 de milioane de lei. Am căutat febril pe paginile asociațiilor civice umaniste vreo reacție. Mai ieri trâmbițau pe toate canalele media ”Vrem spitale, nu catedrale!”, scandalizate de cele 30 milioane de lei primite de biserici din fondul de rezervă.
Absolut nici o reacție.

La fel ca și la momentul desființării spitalelor de către guvernul anterior. Nici atunci nu s-a auzit vreun  ONG-ist care să protesteze cu ”Vrem spitale, nu stadioane!” sau ”Vrem spitale, nu săli de sport!”. Cum vine însă vorba de biserică, flacăra civică se redeșteaptă și propaganda se pune în funcțiune.

De fapt pe acești ONG-iști nu îi interesează spitalele. Nu îi interesează ce se întâmpla cu taxele cetățenilor. Ei sunt auto-erijați în contabilii bisericii conform agendei lor ideologice, indiferentă de dorința majorității .

Nimic nu este prea mult în acest sens. Mesajele de defăimare religioasă și incitare la ură împotriva preoților și ierarhilor sunt o constantă în ”social-media”. Subterfugiul ecologic a devenit instrumentul preferat prin care construcția oricărei noi biserici este atacată ”civic”. În numele laicității sunt lansate acțiuni care discriminează comunități întregi de credincioși. Iar mass-media, în cea mai mare parte, propagă de fiecare dată aceste provocări.

O inițiativă pentru misiune ortodoxă născută în 2013.

Puteți să ajutați lucrarea noastră folosind pagina noastră Patreon. (https://www.patreon.com/avereabisericii)

Vă mulțumim!

90 de comentarii la „Mai sunt necesare 2000 de biserici ortodoxe în București”

  1. din cate stiu , Catedrala Mantuirii Neamului costa 400.000.000 RON din bani PUBLiCi
    suma care nici Ortodocsii nu o accepta , daramite Atei ca mine

    1. De unde stii tu ce accepta si ce nu accepta ortodocsii? Ai facut un sondaj, te rog sa publici rezultatele acestuia. Altfel dezinformezi. In alta ordine de idei esti liber sa ceri azil in tara cu 99% atei. Cum, nu exista? Ce surpriza!

        1. Pana sa-ti urez „călătorie plăcută” daca încă nu ti-ai facut bagajul pentru Suedia, te-as ruga sa verifici mai bine informațiile. De aceasta data încearcă sa folosești cu încredere surse guvernamentale ori organisme recunoscute (Gallup). Ca sa nu fii dezamăgit cand ajungi acolo, nu din alte motive. In Suedia NU sunt 80% atei.

          În data de vineri, 24 ianuarie 2014, Disqus <notifications@disqus.net>
          a scris:

          1. Misto toleranta asta crestina: daca nu iti place de noi sau nu vrei sa cotizezi la tampeniile gandite de noi esti liber sa pleci! Halal crestin!

            1. Ce vrei fratele meu ?! Sa inteleaga niste capete patrate ca altele sunt prioritatile? Sa accepte ca altii (care nu sunt 2-3, sunt suficienti cat sa fie ascultata ba chiar sa fie considerata importanta parerea lor) nu considera lipsa a 2000+ de biserici UN LIPS in viata lor? Ca multi oameni, inclusiv o parte buna din aia care umplu bisericile si curtile bisericilor au lipsuri materiale de natura elementara (mancare, caldura, haine) in timp ce sunt preocupati de nevoile spirituale … Nu sunt eu in situatia de a judeca alti oameni, dar consider ca atitudinea asta e o parte din motivul pentru care traim vremurile pe care le traim. Metaforic, suntem prea preocpati sa ne rugam la Dumnezeu SA FAC EL bine, in loc sa facem cuvantul si voia lui scotandu-l pe diavol din toate aspectele vietii noastre. Metaforic vorbind …

              1. Edward, te rog, pune un link către CV-ul tău. Cei de la Guvern ar fi interesați să te contacteze pe tine, mare strateg politic și să-i înveți care sunt prioritățile. Hai că ne-ai făcut curios acum, spune-ne care sunt aceste priorități.

                În data de 25 ianuarie 2014, 11:53, Disqus a scris:

                1. Schimb numele pentru ca pot

                  Am scris mai sus, comentariu’ ala mai lung. Am cunostinte in administratie publica, avand in vedere ca am terminat o facultate de profil. Din pacate guvernantii, lafel ca si inaltii prelati, si aparent ca si tine dupa felul in care mi-ai raspuns, sunt prea ingamfati sa deschida capu’ si urechile la ce au de zis semenii lor, al caror bine il vor (unii prin natura profesiei, altii si prin natura profesiei si prin credintele ce ii definesc ca oameni, nu stiu daca te incadrezi in una din categoriile astea) fiind prea plini de propria persoana, cunostintele dobandite in timp transformandu-i in niste ignoranti.

                  1. Este o problema cu banul public, cu felul in care este cheltuit. Principial vorbind insa nu sunt de acord cu excluderea bisericii din schema sociala, aruncarea sa intr-o zona privata, marginala, dupa modelul francez.
                    Din pacate nu se cunoaste indeajuns lucrarea sociala a bisericii, de aceea am si scris acum ceva vreme despre aceasta. Se pleaca doar de la realitatea de scandal popularizata in presa.
                    http://avereabisericii.ro/este-biserica-ortodoxa-cel-mai-important-partener-social-al-statului/

                  2. Vai-vai cu greu îmi stăpânesc lacrimile. Încerc să-mi revin și să-ți spun: Dispun, ca oricare de aici, de minimă toleranță la dezinformare. Nu există țară cu 80% atei. Nu am nimic cu omul, din păcate este o victimă a propagandei ateiste.

                    În data de 25 ianuarie 2014, 11:17, Disqus a scris:

                    1. tin sa te informez ca insasi biblia iudeo-Crestina m-a facut din Agnostic in Ateu , iar acolo nici Dzeu nici Jsus NU au cerut lacase de cult pe bani Publici care sa fie folosite pentru Comert si fara a fi impozitate

                      faptul ca unii le-au considerat necesare pentru raspandirea acestei religii , e separat de ce scrie in biblie

                      singura CONSTRUCTiE ceruta de „Cel de Sus” a fost Templul Domnului din israel alta nu

                      pe de alta parte ( pentru cine crede in Rai )
                      au cerut sa dam averile la saraci
                      si sa nu fim lacomi
                      „mai mari sanse are Camila sa intre in Urechile Acului decat Bogatii in Rai”
                      pagina 1121 din 1412
                      iar din Bogatii sunt incluse si Bisericile cu acoperis de Aur si Vilele preotilor
                      stim cu totii ca Aurul si Vilele sunt un Lux

                      1. Ai dreptate, bisericile cu acoperis de aur sunt un lux nenecesar.

                        Dar noi nu despre asta vorbim aici. Si Templul lui Solomon a fost construit din bani publici. Bani foarte mulți. Cu mult aur.

                          1. Wikipedia nu e deloc o sursă foarte credibilă de informație. Totuși, versiunea în egleză e un pic mai explicită. 🙂
                            „23% of Swedish citizens responded that „they believe there is a God”, whereas 53% answered that „they believe there is some sort of spirit or life force” and 23% that „they do not believe there is any sort of spirit, God, or life force”. ”
                            Deci 23% ar fi procentul după alte surse.

                  3. Adrian toate bisericile Bucovinei s-au construit din ”bani publici”. Contează atitudinea față de un asemenea proiect, niciodată nu vor fi bani pentru asemenea proiecte în paradigma secularistă ”Vrem spitale, nu catedrale!”

                    1. Informaţie falsă. S-au contruit din bani proprietate privată. În perioada medievală taxele colectate de către domnitori, dacă la asta te referi când vorbeşti de bani publici, intrau în proprietatea lor nu în a statului.

                  4. „Ceea ce nu este întotdeauna plăcut, dacă temperaturile sunt caniculare sau spre zero grade, mai ales pentru părinții însoțiți de copii.”

                    Trebuie să sufere un pic pentru credință, nu? Dacă e prea ușor nu mai are nici o valoare.

                    1. Ai deschis o discuţie interesantă despre credinţă. Mântuitorul spune: ”Căci adevărat grăiesc vouă: Dacă veţi avea credinţă în voi cât un grăunte de muştar, veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo, şi se va muta; şi nimic nu va fi vouă cu neputinţă.” Matei 17, 20. Majoritatea covârşitoare a creştinilor luptă pentru acest ”bob de muştar” care este credinţa. Aceasta este lupta dusă de ei aici, pe Pământ, o luptă pentru dobândirea credinţei. Biserica are rolul de a îndruma credincioşii pe acest drum al dobândirii credinţei.

                      2014/1/24 Disqus

                      1. Acesta e un test empiric pentru a testa adevărul creștinismului și credința omului. Câți oameni care mută munți ai văzut până acum?
                        Eu prefer Marcu 16:18. Dacă cineva e destul de credincios să încerce măcar selecția naturală își face efectul.

                        1. Să ştii că nu ateii au brevetat această abordare ”vreau să văd cu ochii mei”. Sfântul Apostol Toma, pentru că nu a fost de faţă atunci când Hristos s-a arătat ucenicilor ascunşi de frica iudeilor, în Duminica Învierii, nu a crezut că Mântuitorul a înviat-vezi Ioan cap. 20 şi a zis: ”Dar el le-a zis: Dacă nu voi vedea, în mâinile Lui, semnul cuielor, şi dacă nu voi pune degetul meu în semnul cuielor, şi dacă nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede.” (Ioan 20, 25). Toma nu numai că voia ”să vadă filmul” cu Hristos viu, el voia să atingă cu mâinile lui semnele răstignirii. Această stare de ”vreau să văd cu ochii mei” ca să cred caracterizează deopotrivă pe credincioşi şi pe atei să ştii. Singura şi fundamentala diferenţă între ei este tipul aşteptării. Aşteptarea lui Toma şi a creştinilor este o aşteptare activă, cum ar veni ”*cred Doamne ajută necredinţei mele*” aşa cum a spus tatăl copilului chinuit (Marcu 9, 24). Dumnezeu răspunde TOTDEAUNA unei aşteptări active.

                          În data de 25 ianuarie 2014, 00:12, Disqus a scris:

                          1. Foarte bine. Toma a primit dovadă. A atins un om care a fost mort. Deci putem avea astfel de pretenții.

                            Off topic: Ați auzit de efectul Streisand?

                  5. Mai sunt necesare 2000 de școli, căci suntem cătrăniți în dogme și praf la capitolul comunicare, 2000 de azile căci ne dorm bătrânii în strada la minus 10*C, spitale pt. ăia care încă trec la cele veșnice cu zile, Bucureștenii să vină la mine în comună să se roage, sunt trei biserici în două sate, care stau goale în fiecare duminică, două dintre ele construite recent, de e nevoie trimitem una pe roți la Capitală!

                      1. Sa intelegem ca daca se fac si mai multe biserici acestea vor gazdui si batranii de pe strada??? Exista biserici pana acum care au la subsol sau oriunde una-doua camere pentru nevoiasii care chiar sunt la nevoie???

                        1. Ce ai spus mai sus este ca și cum ai spune ”dacă facem cu toții milostenie către bătrânii în nevoie, nici un bătrân nu ar mai fi în nevoie”. Dar nu facem toți asta. Unii preferă să ajute copii orfani sau o persoană bolnavă, unii ajută și nu mai spun nimic. Nu ți se pare că este ușor fără logică ce spui?

                          Nu toate bisericile au camere de găzduit bătrâni, unele biserici poate ajută copiii în nevoie, altele bolnavii, altele alți oameni ce au nevoie de sprijin material sau sufletesc. Ce trebuie știut este că în FIECARE comunitate din jurul unei biserici există, într-o formă sau alta, o operă de caritate pentru că milostenia (materială sau spirituală) este parte integrantă a Creștinismului.

                  6. Georg Nicolau Multä lume uitä din prostie sau interes ascuns cä ,averea Bisericii a fost confiscatä pe nedrept de Stat ,care pro forma s-a angajat sä sprijine Biserica.Banii de care se face atita caz sunt ai credinciosilor.Educatia comunistä nu a dispärut din mintile si inimile oamenilor iar obiceiul de a vorbi pe averea altuia persistä.S-a väzut asta cind a venit vorba sä se retrocedeze ce a furat statul comunist.Nu se intelege cä Biserica n-a bägat mina in buzunarul nimänui si uriasa ei avere a fost donatä Bisericii de cätre credinciosi.Luati-vä gindul de la banii si averea Bisericii!Ati furat destul.Ati dat ungurilor averea Bisericii läsatä testamentar de Gojdu.V-ati invätat sä stati cu mina in buzunarul altuia,sä fä läfäiti in casele muncite de altii si acum ii inselati pe tineri cu läcomia voasträ,cu gindul la averea Bisericii(numai de spitale nu vä arde vouä!).Dacä sunteti romani adevärati,recuperati de la hotii neamului averea romanilor din bäncile sträine si confiscati vilele bugetarilor ajunsi milionari!Aveti atunci banii de spitale,scoli si autosträzi.

                    1. Terenurile mănăstirilor au fost naţionalizate în vremea lui Cuza, pe vremea când încă nu exista instituţia numită Biserica Ortodoxă Română, şi ulterior au fost distribuite ţăranilor.Naţionalizarea a privit aproape în exclusivitate proprietăţile „mănăstirilor închinate” adică veniturile lor mergeau spre Muntele Athos sau în alte părţi în afara ţării.

                      Finanţarea de către stat a bisericii ortodoxe s-a decis de către parlament mult mai târziu, la vreo 20 ani după naţionalizare.

                      Comuniştii n-au naţionalizat nimic de la BOR cu excepţia pădurilor din Bucovina. Bucovina fiind în vremea lui Cuza în Imperiul Austro-Ungar acestea rămânseseră nenaţionalizate.

                      În schimb comuniştii au desfiinţat Biserica Greco-Catolică şi cea mai mare parte din proprietăţile ei au fost date BOR. De aici lanţul nesfârşit de procese pentru ca BGC şă-şi recupereze proprietăţile.

                      Învaţă istoria!

                    2. Zici: „Ati dat ungurilor averea Bisericii läsatä testamentar de Gojdu.”

                      Greşeşti. Povestea este lungă şi complicată. Scriu doar câteva cuvinte vis-a-vis de ultimul episod al acestei poveşti, acela la care probabil te referi.

                      Statul român nu avea calitatea de a da ungurilor o proprietate a unei entităţi de drept privat, Fundaţia Gojdu. Acordul semnat de către Ungureanu, în numele guvernului român, cu partea ungară a fost respins de către parlament, în principal în baza acestui considerent juridic, şi astfel este nul. Respingerea a repus părţile în situaţia anterioară semnării acordului.

                      Pentru detalii vezi: http://www.crisana.ro/stiri/comunitate-24/averea-gojdu-din-ungaria-furata-si-vanduta-86231.html

                  7. Vreau sa iti povestesc o situatie trista, pe care am intalnit-o de curand. Am o prietena care tocmai si-a terminat studiile, si nu poate sa profeze in domeniul ei. Nu vrea de fapt, nu ca nu poate. Stii de ce nu vrea? Pentru ce doreste ea sa faca la noi in tara este platit foarte, foarte prost. Atat de prost incat nu poate sa se intretina doar pe ea din salariu, asta in situatia in care locuieste cu parintii … Ea vrea sa lucreze in asistenta sociala, sa ia copii in plasament, si sa ii ingrijeasca, sa le ofere un camin, sa nu simta atat de rau lipsa parintilor. Vorbim de copii orfani, dar cel mai probabil vorbim de copii abandonati. Ea vrea sa ajute copii in a caror situatie nu isi doreste nimeni sa se afle, copii respinsi de parinti la nastere, Si spune-mi te rog daca poti sa te gandesti la ceva mai dramatic de atat. Sunt curios ce face bisericimea in legatura cu genu’ asta de situatii de viata, si ma refer la „aia mari” , nu la putinii care sunt si saraci si cinstiti, care chiar isi urmeaza vocatia, din chemare nu din interes material. Iti zic eu ce fac, nimic. In schimb sunt preocupati cum sa puna o biserica, de preferat cu cat mai mult aur adaug eu rautacios, LA FIECARE COLT DE STRADA. Tu vezi locasuri de cult pentru saracii credinciosi care stau in picioare in caldura sau in frig, eu vad investitii in domeniul imobiliar si achizitii de bunuri nenecesare atat pentru credinciosi, cat si pentru intreaga societate IN PERIOADA ASTA DE TIMP, avand in vedere zonele si importanta zonelor in care noi ca societate simtim lipsuri. Nu zic ca e gresit ce spui tu, sincer iti zic. Si as fi de acord cu tine 100% ba chiar te-as sustine pana in panzele albe, daca ai adauga langa „Mai sunt necesare 2000 de biserici ortodoxe in Bucuresti” si „Langa aceste biserici, in curtea bisericilor v-or fi construite si centre de ajutor pentru batrani / cantine pentru saraci / centre de ajutor pentru orfani / etc etc – la 50% din suprafata bisericii” acestea urmand sa fie sustinute financiar, si administrate de catre oamenii bisericii. M-as oferi voluntar la o astfel de chestie, cel putin 2 zile pe saptamana as depune munca voluntara alaturi de popi pentru astfel de demersuri. Dar preotii nu o sa faca asta, ei sunt prea ocupati de cumparat terenuri, masini, construit CLADIRI cat mai grandioase pe bani publici nu din donatii, asta in timp ce sunt doar un ecoul al cuvantului lui Dumnezeu, si incearca prea putin, prea anemic, sa puna in fapte cuvantul Lui.

                    1. Voi repeta comentariul meu anterior: În FIECARE comunitate din jurul unei biserici ortodoxe există, într-o formă sau alta, o operă de caritate pentru că milostenia (materială sau spirituală) este parte integrantă a Creștinismului. În jurul multor biserici există o cantină, un azil, un orfelinat, etc. Bineînțeles acolo unde a existat posibilitate materială, financiară a comunității și spațiul fizic pentru asta (teren). Altfel, milostenia îmbracă alte forme, spre exemplu colecte de haine, bani, medicamente pentru cei în nevoie. Nu sunt popularizate și pentru că: *”Tu însă, când faci milostenie, să nu ştie stânga ta ce face dreapta ta, Ca milostenia ta să fie într-ascuns şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie.”* Matei 6, 3-4.

                      Prietena ta poate încerca aici: http://stirileprotv.ro/stiri/1-decembrie/1-decembrie-povestea-parintelui-tanase-tata-pentru-328-de-copii.html

                      În data de 25 ianuarie 2014, 12:23, Disqus a scris:

                      1. O opera, ai folosit singularul. Nu stiu daca realizezi, dar cam ce spui tu este ca se pot face 2000 de biserici, se pot gasi resursele necesare pentru asta (cu toooate cheltuielile implicate) dar sunt propagandistii astia rautaciosi care mananca rahat aiurea-n tramvai, IN SCHIMB, CAND E VORBA DE -HAI SA FACEM BINE- , NU DOAR SA IL PROHOVADUIM, folosim expresii de genu „Bineinteles, acolo unde a existat posibilitate materiala, financiara A COMUNITATII SI SPATIU FIZIC PENTRU ASTA” Tu nu realizezi cat esti de ipocrit nu-i asa?

                        Biserica e indreptatita sa primeasca banii pentru zeci si sute si mii de biserici, pentru toate persoanele platite sa ingrijeasca locurile astea, pentru si pentru si pentru. Dar cand vine vorba ca ei sa foloseasca banii pentru a face bine celor necajiti de soarta, ca o obligatie, ca o indatorire, STAI CA AVEM PROBLEME! Nu avem locuri si bani, si comunitatea nu dispune de bani pentru asta deci hai sa facem biserica din bani publici si gata. Bani publici care sunt tot banii comunitatii.

                        Fratele meu, eram de alta parere pana acum, dar ai reusit sa ma convingi ca e bine ca bisericile sa nu mai fie finantate de la buget si sa cheltuiasca doar banii primiti din donatii.

                        Pentru rugaciune trebuie sa gasim loc, TREBUIE SA FIE LOC, obligatoriu, pentru ajutorare … POATE, da’ mai vedem … Astia sunt cei care prohovaduiesc iubirea in acest secol, triste vremuri.

                          1. Se vede ca ai invatat limbajul politic prietenas, din ce spun tu nu combati nimic, pentru ca nu poti si pentru ca nu ai cu ce. Pastrezi doar ce nu te pune intr-o lumina proasta si imi vorbesti pe langa, practic ignorand tot ce am zis eu. Este prima si ultima oara cand intru pe blogul tau, pentru ca nu imi dau seama daca esti ticalos sau pur si simplu nu realizezi unele chestii. Nu acuz si nu vreau sa jignesc, sincer iti doresc o viata in care inima sa-ti fie guvernata de pace, dragoste si intelegere.

                  8. Mai omule,

                    tot ce spui aici este foarte usor de demontat chiar cu propriile-ti fraze. Faci mult caz de statistici, dar le folosesti asa cum iti place. Vorbesti aici de un numar de credinciosi care se prezinta lunar la biserica.

                    Ok, dar ce statistica spune ca toti acesti oameni si-ar dori sa mearga in aceeasi zi la biserica? Dai exemplu cei cativa oameni ramasi pe afara la slujbele de duminica, destul de irelevant. De fapt tot statistica ne spune ca doar in zilele de hram al bisericii ar fi cu adevarat nevoie de mult mai mult spatiu si asta nu la toate bisericile ci in special la cele unde exista o traditie in a se face pelerinaje in acea zi, cu moaste si alte alea. Si nu in ultimul rand, vorbesti aici de o asa zisa nevoie care se cere satisfacuta. Intrebarea este, cine sa o satisfaca? Oare toti acesti oameni care declara ca merg o data pe luna sau mai des la biserica nu si-ar dori cumva si o casa, o masina, o vacanta pe an, acces la sanatate si un invatamant de calitate, un trai la un nivel al minimei decente? De ce nu pui problema ca si aceste nevoi sa fie implinite eventual tot de la bugetul de stat? Sau alea sunt facultative si trebuie sa beneficieze de ele doar cei care-si permit? Sau in orice caz, este treaba fiecaruia sa lupte, sa faca toate sacrificiile necesare pentru a le obtine. Nu cumva ar trebui sa lasam oamenii sa-si implineasca si aceste nevoi (religioase) dupa dorinta si posibilitatile proprii? Si sa lasam bugetul, contributia comuna, pentru necesitati comune fara de care nu poate functiona un stat civilizat …

                    1. Iulian, din punct de vedere empiric orice biserica ortodoxa noua construita in ultimii cinci ani în Bucuresti nu a rămas goală. Indiferent de mărimea sa. Eu locuiesc în Titan si aici s-a construit o biserica mare as spune, Sfintii Cosma si Damian. De Boboteaza, in zi de lucru, era plina si la fel in fiecare duminica. Există deci o ”cerere”, dacă putem spune așa.
                      Eu nu am spus că aceste biserici ar trebui obligatoriu ridicate din bani de la buget. Nici nu am exclus această rezolvare. Eu am semnalat doar necesitatea lor.
                      Casa, masina, vacanta sunt nevoi individuale. Necesitatea unui spatiu liturgic este o necesitate comună culturală. De aceea consider îndreptățit existența unui buget dedicat acestei nevoi. De ce ar fi îndreptățită construcția unui stadion sau a unui cămin cultural din banii gestionați de o primărie iar lipsa unei biserici să se facă doar din donații?

                  9. Citeam de curând o glumă vis-a-vis de ruşi: „Sunt 98% ortodocşi şi 100% atei”. Mutatis mutandis se potriveşte şi românilor.

                    BOR ştie foarte bine că dacă n-ar fi finanţată de către stat (de la nivel central sau local) atunci ar trebui să închirieze bisericile pentru a le putea întreţine şi a plătii clerul (incluzând aici pe lângă preoţi şi monahii, ierarhi etc). De aceea protestează atât de vehement când cineva propune ca bisericile să se autofinanţeze.

                    „Babele” care umplu bisericile la marile sărbători n-ar avea de unde plăti. Or mai fi şi escroci cum este Becali care să dea bani bisericilor pentru iertarea păcatelor dar numărul lor este mic.

                    S-a nimerit să ajung acasă tocmai când erau în faţa blocului un preot şi doi diaci, veniţi cu Iordanul, pe la ora 18, când toată lumea era acasă. Îl ştiam pe preot şi le-am dat voie să intre în bloc. Am fost curios să văd câţi din bloc îi primesc. Din 36 apartamente câte sunt pe scară au fost primiţi în două: la mine şi la un vecin de scară, care a deschis după ce m-a văzut pe mine prin vizor iar după plecarea preotului mi-am luat eu perdaful de rigoare de la vecin.

                  10. Bani, bani, și iarăși bani. Asta vrea Dumnezeu de la oițele sale, și de la cei care s-au lepădat de el, deopotrivă. N-are a face că, în atotputernicia sa, nu face nimic pentru cei săraci, pentru cei bolnavi sau pentru cei nedreptățiți, dar niște firfirei, acolo, n-ar putea face, că bugetul public e și așa secătuit și vlăguit? Nu, asta n-ar putea. De fapt, nu că n-ar putea, dar nu vrea.
                    Sunt trist. Pur și simplu trist. De unde atâta ipocrizie, de unde atâta venalitate?

                    1. Ești sigur că nu face nimic, Adrian? În tristețea ta, de ce nu te gândești că poate îți faci rău singur cu astfel de gânduri? De ce să dăm vina pe Dumnezeu pentru răutățile noastre?
                      Dumnezeu nu cere bani. Tot ce există este creat de Dumnezeu. Omul este însă liber să aleagă cum folosește ce există. Și omul a decis să pună preț pe toate lucrurile. Să ceară bani. Comunităție de credincioși au nevoie de finanțare pentru a se putea întreține.
                      De ce trebuie toată discuția asta să se reducă la bani, bani, și iarăși bani? Sunt sigur că dacă am muri de foame, nu am petrece atâta timp certându-ne pe forumuri. Nu?

                  11. Spre deosebire de hoți, violatorii își raționalizează acțiunile. Niciun violator care se „respectă” n-o să-și recunoască crima. Toți spun fie că au fost provocați, fie că au făcut-o pentru a-i face o plăcere victimei. Și ce dacă ea s-a zbătut, ce dacă a strigat? Așa e ea, mai năbădăioasă, mai nebunatică. Da’ de plăcut, i-a plăcut.

                    Așa e cu violatorii. Cum e, însă, cu religia, cu bisericile, cu clerul? Pot să urlu eu cât vreau că nu am nevoie nu de 2000 de biserici, ci de nici una, că imediat mă va pune unul la punct: ce, tu stabilești prioritățile societății?

                    Nu, nu eu stabilesc proprietățile societății, dar pe ale mele vreau să le stabilesc. Sunt 10, 100, 1000 de oameni care decid că e bine să existe o biserică nouă în cartierul X? Foarte bine, ce e de făcut? Eu ce fac dacă decid că e bine să am o casă în cartierul X? Mă interesez asupra unui teren, văd prețul, aflu dacă pot obține autorizație de construcție, evalueaz costurile, cumpăr terenul, efectuez construcția și, evident, plătesc toate impozitele și taxele aferente. Cu banii mei sau cu bani împrumutați, pentru care plătesc dobândă. Din cartier, nu-mi dă nimeni bani pentru asta. Că doar e casa mea, nu a lui, de ce să-mi dea? Și e corect să nu-mi dea, nu?
                    Cum se procedează în cazul unei biserici? Se construiește aceasta cu banii celor 10, 100, 1000 care au nevoie de ea? Sau se construiește inclusiv din banii celor care nu au nevoie de ea. Din banii celor care, asumându-și un risc neneglijabil – în România e un risc să fii „fără Dumnezeu” – spun că nu vor să dea. Nu din sărăcie, nu din cărpănoșenie, ci pentru că nu consideră construirea unei biserici ca un lucru necesar și util, ci ca pe un lucru dăunator și periculos.
                    Și ăsta nu e un abuz, nu e un viol? De ce este subvenționată biserica din bani publici? Și de ce nu e tratată ca orice SRL, care e diferența? Angajează prea mulți handicapați, sau face acte de caritate?
                    Nu, n-am nimic împotriva construirii de noi biserici. Dar să și le plătească credincioșii, și să plătească toate dările către stat, așa cum plătesc și proprietarii, și firmele.

                    1. Adrian, dacă vrei să îți construiești o casă numai pentru tine, nu ți se pare firesc să nu îți dea nimeni bani? Pui problema exact pe dos. Și de aceea argumentele de genul ăsta sunt slabe.
                      1000 de oameni se hotărăsc să facă o călătorie împreună. Și fac o listă cu chestii necesare pentru drum. 999 se hotărăsc să cumere bere. 1 dintre spune că el nu bea bere și nu i se pare normal ca toți ceilalți să-și cumpere bere din banii lui. Dacă vor bere, să contribuie fiecare separat, fiindcă așa e drept.
                      Îți sună cunoscut?

                      1. Cristi, hai să ieșim odată la o bere. Sau la un vin, sau la orice altceva. Cu condiția să consum numai eu, dar de plătit să plătim amândoi. E bine așa? Dacă e bine, e ca și făcut.

                        Încă un lucru: eu nu m-am „hotărât” să fac nicio călătorie cu alți 999. Eu am fost silit să merg alături de ei Iar dacă spun ceva, imediat se găsește unul să-mi spună: dacă nu-ți convine, de ce nu te duci mata în altă parte?
                        De parcă n-ar ști că și pe mine m-a creat tot Dumnezeu.

                        1. Ba nu Adrian, ca orice cetățean al acestei țări, toți facem această călătorie. 1 din 1000 de cetățeni în România este ateu. Și ateul vrea foarte mult să facă călătoria împreună cu ceilalți. Vrea o călătorie seculară, vrea modernitate, vrea multe lucruri. Lucruri care, supriză, nu s-ar putea realiza DELOC fără contribuția celor 999. Contribuția unuia singur nu va realiza nimic. Acel 1 din 1000 are nevoie de ceilalți.
                          Dar când vine vorba de nevoile celorlalți, nevoi pe care el nu le împărtășește, își pune mâinile în sân și degetele în urechi, și repetă la nesfârșit câ din banii lui, din banii lui, din banii lui, din banii lui, banii, banii, banii. Mă rog, folosește tot felul de expresii care să mai varieze: banii statului, banii publici, banii contribuabililor, etc. Dar în fond, sunt banii lui.

                          1. Ce spuneam eu despre violatori? Că știu întotdeauna, foarte bine, ce vrea victima. Că, de fapt, victima îi ademenește, că ea dorește la fel de mult, ba încă și mai mult ca violul să se petreacă.

                            De unde știu credincioșii ce vor ateii? De unde știu credincioșii că ateii vor să facă această călătorie împreună cu ei. Cu atât mai mult cu cât, în decursul timpului, credincioșii au demonstrat, în nenumărate rânduri, că nu vor să călătorească împreună cu ateii, nici aici, nici dincolo de această lume. De ce a trebuit să precizeze papa Francisc că și ateii se pot „mântui”? Pentru că niciodată creștinii nu au vrut, nu au acceptat să călătorească „în mântuire” împreună cu ateii, de asta. Și nu prea i-au suportat, și nu prea îi suportă nici aici, pe pământ. Sunt țări unde a fi ateu e o crimă. Până și la noi, chiar dacă legile nu incriminează oficial ateismul, ce înseamnă a fi „fără Dumnezeu”? Un ateu, un om „fără Dumnezeu”, e un om bun? Câți dintre părinții români ar dori ca profesorul copilului lui să fie un om cultivat, onest, dedicat, bine pregătit profesional, dar ateu manifest? Câți dintre ei nu l-ar dori leneș, șpăgar, nepregătit, dar „cu multă credință”?

                            Desigur, credinciosilor li se pare extrem de normal, de firesc să presupună că ateii îi doresc alături de ei. Îi doresc atât de mult, încât sunt gata să plătească pentru orice vor ei, credincioșii. Fiindcă, fără credincioși nu poate exista nici modernitate, nici secularism. Cum să nu dorească, oare, ateii să fie alături de credincioși? Cum să nu dorească victimele violul, la fel de mult ca agresorul.

                            Uitați-vă, dacă doriți, la filmulețul de mai jos. E vorba de niște persoane care își fac rău, se automutilează … pentru ce? Pentru că, în nebunia lor, își imaginează că „înfrânându-se” și „nevoindu-se” vor realiza … cine știe ce. La fel ca și creștinii, nu, dar la alt nivel. Numai că, spre deosebire de aceștia, ei nu se străduiesc să impună propriile legi celor care nu le împărtășesc credințele. De aia, dacă ar fi să aleg, între creștinism și taoism, mi se pare preferabil acesta din urmă.
                            http://www.youtube.com/watch?v=R6VIFtDvjIU

                      2. Câte biserici ortodoxe sunt în Suedia? Dar în Japonia?
                        Oare locuitorii acestor ţări o duc mai rău decât românii? Este infracţionalitatea mai mare acolo dacă nu sunt preoţii care să-i înveţe morala creştin-ortodoxă?

                        Răspunsurile sunt evident negative.

                        Concluzia? Bisericile sunt inutile, ba poate chiar dăunătoare dacă ar fi să ne luăm după diferenţe şi să le punem pe seama religiei şi a bisericilor creştin-ortodoxe.

                        Cu banii care s-au dat pentru construirea unei biserici se putea face dotarea unei şcoli, a unui spital etc.

                        Cu banii plătiţi unui profesor de religie (ei sunt plătiţi din bugetul de stat) mai bine se plătea un profesor de biologie ca să-i înveţe evoluţionismul, să le facă educaţie sexuală etc.

                        *
                        Procentul copiilor născuţi în afara căsătoriei, în România, după 1990, a fost permanent în creştere ajungând în anul 2010 la peste 27%, conform datelor INS. Ăsta o fi efectul educaţiei religioase făcute intensiv după Revoluţie?

                      3. Cati romani au posibilitatea sa mearga la teatru?! Putini. Si totusi teatrele s-au construit. Cati romani au posibilitatea sa mearga cu masina pe autostrada?! Nu toti. Si totusi autostrazi se construiesc ( sper 🙂 ).
                        Nu reprezinta un rationament sanatos ca trebuie facut numai ce intruneste acordul a 100% dintre romani.
                        Anul trecut, B.O.R a primit 70 mil euro pentru salariile preotilor. B.O.R. a platit statului roman, sub forma de impozite, c.a.s. etc 97 mil euro.
                        Dragilor, B.O.R sustine 20 mii de angajati. B.O.R inseamna cultura. B.O.R reprezinta coloana vertebrala a Romaniei.
                        Concluzia: …o trage fiecare cum poate.

                    2. Daca sunt (mai) sunt necesare inca 2000 de biserici pentru prostirea capitalei, reuseste cineva sa-mi raspunda la: cand va (mai) creste numarul gradinitelor de stat?

                      In Bucuresti exista 180 de gradinite de stat care au 34 de mii de locuri.

                      Autorul articolului are idee care sunt problemele pe care le intampina parintii ca sa-si inscrie copiii la gradinita?

                      Ganditi inainte sa emiteti judecati, ca nu sunteti plante!

                      1. Articolul vorbește de necesarul bisericilor ca să arate care este situația de fapt, și că nu sunt „prea multe biserici” cum se strigă din toate găurile de șarpe.

                        Dacă pomenești de numărul grădinițelor, care sunt treaba 100% exclusivă și în totalitate a statului, spune și care este necesarul. Fiindcă asta va spune într-adevăr dacă stăm bine sau nu.

                        Dacă există 240.000 de copii cu vârste între 5 și 19 ani, deci cam 16.000 de copii pe vârstă.

                        Și datele mele spun că există 30 grădinițe cu program normal și 230 cu program prelungit. Deci 184 de copii pe grădiniță. La 20-30 de copii în clasă, 9 grupe acoperă necesarul. 3 grupe pe an.

                        Deci, merge bine planta?

                        1. 1. Copiii merg la gradinite de 3 ani. Nu stiu de unde ai luat 230 + 30. La o cautare pe google, am gasit ca sunt 180 de gradinite de stat in bucuresti. 2. De ce in fiecare an sunt probleme cu locurile la stat? 3. Bisericile nu sunt facute din bani privati. Daca ar fi facute din bani privati ar fi ok. Bugetul anual primit de culte este de 70 milioane de euro . Grosul il ia biserica ortodoxa.
                          Catedrala prostirii neamului este facuta cu bani de la stat, in cea mai mare parte.

                            1. De fapt sunt 128 de gradinite de stat.

                              http://www.ismb.edu.ro/index.php/retea – vezi aici datele la zi.

                              Considerand doar 3 varste (sa zicem 3, 4 si 5 ani), ar rezulta 375 de copii/gradinita.

                              La o privire rapida pe http://www.ismb.edu.ro/documente/invatamant/prescolar/Plan%20propus%20inv%20prescolar_2013-2014_stat.pdf , rezulta ca sunt doar 5 gradinite cu capacitate de 320 de locuri, 3 cu 300 de locuri, iar restul de 120 sunt cu o capacitate de sub 300 de locuri.

                              1. Mai avem nevoie de grădinițe. Mai avem nevoie de autostrăzi, de multe mai avem nevoie. Și de biserici mai avem nevoie și încă de multe biserici, în București și marile orașe fiind pline-ochi Duminica și la sărbătorile mari de peste an.

                                Apoi eu, dacă îmi duc copilul la grădiniță privată, pot cere sa nu mi se directioneze banii din impozite către constructia de gradinite de stat asa cum considera cei alesi cu 50%+1 vot? Pe ce bază? Că justificare socială nu am, multi părinti au nevoie de grădinițe de stat neavand resurse financiare. Dacă îl duc la școlă privată inseamnă ca Statul să nu mai construiască școli de stat din banii mei? Unde se va ajunge astfel? Trăim totuși în aceeași țară, dacă biserica este importantă pentru mine trebuie să-mi respecți această nevoie, asa merge treaba în societate, așa cum si eu respect microbiștii care merg pe Stadionul National Arena, pentru care am plătit, dar care nu mă ajută, neavând pistă de alergări. El nu este gândit decât pentru fotbal si eu nu sunt microbist. Cu toate astea mă bucur că am plătit și pot face, cumva, fericiti pe concetățenii mei, admiratori ai fotbalului, fotbalisti, etc.

                      2. Mie imi pare a nesimtire, nu avem sosele, inchisori,scoli,spitale,apartamente pt tineret si tu ceri biserici. De ce nu doneaza credinciosii sa se faca aceste biserici ca si asa sunt o gaura in buget, doar o metoda a politicienilor de a strage voturi. Altii dau 590.000 de Euro pe ceva frumos cu 3-4 case si apa cu peste.

                        1. S-a spus de multiple ori ca biserica plateste taxe si impozite. S-a specificat de asemenea si pe ce anume platesc ei aceste taxe. Va trebuie un desen, o reprezentare grafica? Sau spalarea voastra pe creier s-a facut cu Domestos si n-a mai ramas nimic? Serios acum, de ce nu se sterg comentariile de genul asta? Sunt anumite persoane care vin si isi revarsa frustrarile enorme pe aici rezultand niste discutii contra-productive, de ce li se mai permite postarea?

                          1. Politica noastră de comentarii acceptă comentarii care conțin argumente invalide. 🙂 Tocmai de aceea am făcut acest site, să creăm o dezbatere, nu să ținem un monolog.
                            Filtrăm din mesajele foarte nepoliticoase sau care devin agasante. Nu este cazul aici.

                      3. Cetatean platitor de taxe

                        Nu! Catedrala nu e o solutie! Avem biserici o gramada. Avem cate o biserica in fiecare statie de autobuz. In unitati militare, in curtea scolilor, in curtea spitalelor, intre blocuri. AJUNGE. Ne-am saturat!

                          1. Cetatean platitor de taxe

                            „Voi” fiind cine? Calcule care sa arate ce? Ca e nevoie de mai multi bani in visteria bisericii? Asta e usor de facut. Daca biserica s-ar autofinanta s-ar vedea cu adevarat ipocrizia „clerului”. As vrea sa vad si eu bon fiscal atunci cand cumpar, (chiar daca nu o voi face niciodata), o lumanare. As vrea sa vad si eu impozitat terenul pe care se lafaie bisericile (curti de peste 1500-2000 mp) si asta nu din rautate, dar daca acel locas aduce venituri, consider normal conform codului fiscal ca orice venit sa fie impozitat. (indiferent de natura lui) Daca eu platesc la doctor si doctorul plateste impozit, acelasi lucru vreau sa-l vad si la preoti. ECHITATE! Atat!

                            1. Se vede treaba că nu ai citit articolul care nu justifica nevoia financiară a Bisericii ci necesitatea construirii mai multor biserici pentru că suntem mulți credincioși. Foarte mulți chiar și contribuim in proportie mai mare la buget decat o fac cei 0,0…% atei. Echitatea nu este definita asa cum zici tu. Noi toti, credinciosi si atei suntem cetateni ai aceleiasi tari. Impozitele mele se duc pe sosele extrem de scumpe (nu merg cu masina) si pe National Arena pe care nu voi intra niciodata, nu-mi place fotbalul. Mai mult, National Arena ma discrimineaza pe mine, alergator, ca nu are pista de alergari. Si am platit pentru asta. In acelasi timp, eu pot empatiza cu o parte din populatia tarii care se duce acolo. De fapt ma simt bine ca ii ajut sa se simta bine la meciurile de fotbal. Bucuria lor este si a mea. Problema cu voi, ateii, in situatia de fata in care strigati ”ECHITATE” este că de fapt nu puteți empatiza cu noi, de fapt cu nimeni care nu impartaseste aceeasi ideologie totalitara.

                              În data de 28 ianuarie 2014, 16:21, Disqus a scris:

                              1. Un cetatean platitor de taxe

                                E o mare eroare ce spui apropos de National Arena. A fost construit cu bani de la Primaria Capitalei nu de la bugetul de stat. (ca fapt divers nici eu nu merg la stadion…poate la vreun concert…dar asta e altceva) Bun, deci argument invalid apropos de National Arena! Cat despre empatie, as vrea sa vad un preot iesind la dat zapada nu numai armata soi „contribuabilii”…

                                1. FALS. Stadionul National Arena a fost finalizat cu un cost de 234 milioane de euro, din care 35 de milioane – finanţare de la Guvernul României, restul de 199 de milioane – de la Primăria Capitalei.

                                  Să spunem că nu mă interesează cele 35 de mil de euro de la Bugetul de Stat, acum vorbim de 199 de mil de la Bugetul Capitalei, tot am contribuit pentru că am firmă si casa aici si platesc direct (impozite locale) dar si indirect (ca un participant la economia generatoare de taxe a Capitalei). Argumentul tău, INVALID.

                                  Legat de zăpadă, deși nu prea am înțeles logica argumentului, îți lansez o provocare: Du-te si fotografiaza o curte de biserica ne-rânită de zăpadă. Dar du-te ACUM, că ninge afară, vezi și tu. Deci ieși din casă și fă o fotografie a unei curți de biserică ce nu a cunoscut lopata în aceste două zile și PERSONAL merg acolo, o rânesc eu, după care pun poze în care spun că preotul de la acea biserică a fost leneș. GO!

                                  Altfel, te rog, vino cu argumente nu cu glumițe de copii.

                                  1. Un cetatean platitor de taxe

                                    Curte de biserica? Preot la lopata? Hahahahaa ma faci sa rad… Arata-mi o poza cu un preot curatand zapada din fata bisericii, (pentru ca este obligat sa curete si in fata bisericii pe trotuarul din fata ), dar cu manuta lui, si ma duc eu sa o dau din curte.

                                    P.S. Si uite asa am divagat de la subiect. Biserica are venituri proprii, ceea ce inseamna ca biserica trebuie sa plateasca impozit! Si asta e valabil la: incasarile de la magazinele de obiecte bisericesti, la inchirierea camerelor din manastiri dupa modelul pensiunilor (da, se face si asta), de la vanzarea de vin (liturgic, manastiresc…etc), pentru spalatoriile bisericii (da, stim ca exista, am si imagini), de la vanzarea cu amanuntul „la taraba”. Asta inseamna ca fiecare sa se achite de ceea ce inseamna obligatii catre statul roman. Biserica nu trebuie sa aiba numai privilegii ci si obligatii. Or fi fost alocate 35 mil de la bugetul de stat pentru Arena Nationala, dar biserica nu a contribuit cu un banut gaurit la acel buget. (BOR sa ia exemplul bisericii din Cipru care si-a pus averea la dispozitia statului pentru ca acesta sa nu intre in faliment, altfel in caz de….nu vad bine o institutie care ia si nu da). In loc sa construiasca alte biserici, mai bine BOR-ul s-ar ocupa de cele existente (ex: Manastirea Chiajna….ooops, aia fiind relativ izolata nu poate „produce bani” pentru BOR si nu conteaza ca e construita pe la 1800…astea sunt amanunte insignifiante)

                                    1. Dar am contribuit noi, credinciosii. Multi banuti gauriti.

                                      Înainte să aplici orbește și fără discernământ o regulă seculară că TOATĂ lumea trebuie să plătească impozite, de parcă ar fi lege a naturii, și nu regulă inventată de oameni, pune mai întîi în discuție statulul bisericii.
                                      Dacă TU, cetățean plătitor de taxe, nu recunoști valorile celorlalți plătitori de taxe, nu ai absolut nicio poziție și niciun motiv să participi la această discuție. Dacă ești atât de egoist să consideri că numai valorile recunoscute de tine contează, nu ai ce căuta în această dezbatere. O societate pluralistă acceptă o multitudine de valori, inclusiv spirituale.
                                      Și tu nu numai că nu le recunoști. Dar faci și glumițe pe post de argumente cu curățatul zăpezii.

                                      1. Un cetatean platitor de taxe

                                        Am scris: „dar BISERICA nu a contribuit cu un banut gaurit la acel buget.” (e vb de bugetul primariei si vb de BISERICA nu enoriasi…cetateni sau cum vreti sa va numiti) Nu va mai faceti ca nu intelegeti ce spun. E tipic pt cei indoctrinati sa raspunda la altceva decat ceea ce sunt intrebati. Recunosc VALORILE, DREPTURILE, dar si OBLIGATIILE. Oare preotii nu merg la medic? Nu au nevoie de transport in comun?(de fapt aici s-ar putea sa gresesc eu…au majoritatea masini proprii…de fapt platite de catre noi, chiar daca e vb de salariu. SALARIUL e de la BUGET, deci nu e platit de BISERICA.) BISERICA nu are nevoie de gaze, apa, curent? De ce ei sa nu contribuie si au acces la aceste lucruri? Si nu mi-ati raspuns DE CE NU REPARATI ?

                                          1. Un cetatean platitor de taxe

                                            Din nou, un raspuns pe langa subiect. Ma las pagubas. De fapt o sa lupt sa nu se mai subventioneze biserica si sa fie impozitata. Cine stie, poate daca lucrez in mass media poate ma ajuta :-)))) Succes!

                                            1. Plătitor de taxe, luptă cu pace! Dar și cu atenție. Am văzut că nu prea stăpânești informațiile, eroare fatală dacă lucrezi în mass-media.

                                            2. Preoții sunt oameni, când se îmbolnăvesc merg la medic. Medicii sunt și ei oameni iar cei credincioși merg la biserică, se spovedesc.
                                              Salariul preotilor este platit PARȚIAL din buget: Salariul brut al unui preot variaza intre 1.100-2.000 de lei, asemanator nivelului de salarizare din invatamantul preuniversitar. Statul roman suporta cam 65% din salariu, dar nu pentru toti preotii, in baza secularizarii de pe vremea lui Cuza. Peste 1.000 de preoti si diaconi sunt salarizati exclusiv din fondurile proprii ale Bisericii.
                                              Unii preoti merg cu autobuzul, iar unii dintre soferii de autobuz merg la biserica. Aproximativ 80% din persoanele aflate in autobuz, in orice moment, merg la biserica. Majoritatea dintre acestia platesc bilet. Biserica are nevoie de curent si incalzire, costurile cu intretinerea sunt suportate de comunitate, care plateste taxe la botez, cununie, inmormantare. Parohiile aflate in imposibilitatea de a plati costurile intretinerii (sunt destule asa) sunt ajutate de Mitropolii. Vezi cum merge treaba în societate?

                                              Din cand in cand unii contestă bunul mers al lucrurilor. Se revolta. Sunt deranjati si nu stiu de ce sunt deranjati. E dreptul lor, sunt cetateni liberi.

                                              În data de 29 ianuarie 2014, 18:03, Disqus a scris:

                                            3. Prieten plătitor de taxe (cum te recomanzi) tu ai lansat acuzația că preoții nu rânesc zăpada, tu să o demostrezi. Până acum doar acuze nefondate din partea ta, inclusiv inexactități cu privire la alocarea bugetară pentru National Arena.
                                              Eu îți spun așa, că la biserica la care am avut ocazia să ajung în aceste zile, din cartierul Titan (cea de langa Policlinica Titan in caz ca esti bucurestean) zăpada a fost rânită. Și în curte și în fața bisericii. Nu am înțeles de ce vrei ca zăpada să fie curățată de preot ”cu mânuța lui”? Biserica NU ESTE a preotului ci este a COMUNITĂȚII. Câteodată preotul, cu mânuța lui curăță zăpada, câteodată membrii comunității.

                                    2. De fiecare data cand am ocazia o spun: ti-e rau – du-te la biserica! De ce mai vii in urgenta? Esti pe patul de moarte? Fii bucuros ca-ti intalnesti zeul, nu te agata de un fir de viata ca un ateu fara speranta.

                                      1. Și nu ești singurul care spune asta. Mai avem mult până să înțelegem ce cu ce se mănâncă.
                                        Sinuciderea nu este o opțiune niciodată. Mergem la spital când ne este rău. De-asta plătim 1500 RON taxe anual pentru sănătate, și 30 RON pentru culte.

                                    3. „Ţara noastră are cele mai multe biserici pe cap de locuitor din Uniunea
                                      Europeană, pe întreg teritoriul României există 18.000 de biserici şi
                                      doar 400 de spitale”. http://www.libertatea.ro/detalii/articol/nu-o-sa-iti-vina-sa-crezi-ce-au-ajuns-sa-sfinteasca-preotii-482115.html#ixzz2tPrnqilX

                                      Parafrazăndu-l pe Alexandru Andrieș, aș putea spune: „suntem, Doamne, pe primul loc în UE.” Dar, România mai e pe primul loc, sau pe unul din primele locuri în UE și al alte capitole: nivel de trai, educație, sănătate, speranță de viață, și așa mai departe. Numai că, de data asta, e vorba de primul loc „din coadă”. Suntem printre cei mai săraci, cei mai proști, cei mai agresivi, cei mai bolnavi europeni. Și, pentru toate astea, ne mai trebuie 2000 de biserici, doar în București.

                                      Oare, dacă Dunnezeu ar exista, i-ar plăcea această situație?

                                      1. Foarte bine, daca ai ajuns la concluzia ca ne mai trebuie spitale, sa le construim, cine ne tine sa nu facem asta?
                                        Pe 15.02.2014, la 20:26, „Disqus” a scris:

                                    4. Am si eu cateva intrebari, pornind de la o situatie concreta – biserica din fata blocului.

                                      1. Toti locatarii sunt sculati de clopote in fiecare duminica. Am masurat nivelul de presiune acustica, si depaseste cu mult valorile admisibile (prin lege). Din cete stiu, Constitutia prevede ca nimeni nu este mai presus de lege – este BOR exceptata?

                                      2. Preotul a instalat megafoane in exteriorul bisericii, astfel incat „da slujba la tot cartierul”. Pe langa faptul ca mi se pare straniu sa ascult Tatal Nostru in timp ce stau pe buda, exista legi impotriva indoctrinarii religioase, care includ constrangerea cuiva de a participa la un ritual religios. Are BOR dreptul sa predice ortodoxia inclusiv celor de alta religie (sau ateilor)?

                                      3. Preotul percepe taxe pentru toate serviciile prestate (acatiste, slujbe de pomenire, de botez, de nunta, de inmormantare etc.).
                                      – este acest lucru legal, in conditiile in care BOR este finantata prin taxe si impozite?
                                      – daca este legal, de ce nu exista o lista de preturi afisata la loc vizibil, iar dijmuirea se face dupa ureche?
                                      – de ce nu elibereaza preotul bonuri fiscale pentru sumele primite (de unde stiu enoriasii ca banii ajung la BOR si nu in buzularul preotului)?

                                      4. Subsolul bisericii gazduieste un cabinet stomatologic privat al carui proprietar este „coana preoteasa”.
                                      – este normala aceasta intrebuintare, in loc de a organiza acolo un spatiu de gazduire pentru batranii fara adapost si copii strazii?
                                      – exista un contract de inchiriere intre BOR si „coana preoteasa”. Daca nu, nu incalca BOR legea privind chiriile? Daca da, plateste BOR impozit pentru chiria perceputa (asa cum o face orice persoana alta fizica sau juridica)?
                                      – in fine, daca BOR nu percepe chirie pentru acel spatiu, nu inseamna ca am finantat din taxe si impozite functionarea cabinetului cu pricina?

                                      Astept raspunsuri concrete, fara ironii si injurii si fara deturnarea subiectului. Doar suntem crestini, nu?

                                      1. 1. Există multe lucruri care scoală locatarii în fiecare Duminică, în funcție de zona în care locuiești. Un claxon, un casetofon, un tramvai. Nu este BOR mai presus de lege, dacă nivelul de zgomot este într-adevăr așa de mare, puteți face reclamație.

                                        2. Cei de altă religie sunt sigur că nu au nicio problemă să audă niște cuvinte cu care nu sunt de acord și cu care nu rezonează. Eu nu am nicio problemă să aud chemarea la rugăciune dintr-o moschee. Dimpotrivă, mi se pare un lucru foarte pitoresc și frumos în felul său tradițional.

                                        3. Da, este legal. Legea cultelor le permite acestora să se întrețină din activități și din producția de bunuri. Fiindcă nu există o listă de prețuri. Nu există niciun principiu care să oblige la așa ceva. Am văzut la o biserică prețul pentru un botez: 0-100 RON.
                                        Fiindcă nu este nevoie de chitanță fiindcă nu este aprozar sau magazin de pantofi. Dacă ai cumpărat vreodată vreo lumânare de la Biserică și așteptatai chitanță, ai cumpărat degeaba. Dacă nu ai cumpărat, nu înțeleg care este dilema ta.

                                        4. „coana preoteasa” – Ai cerut răspunsuri fără ironii. Cum rămâne cu întrebările tale?
                                        – Tu ți-ai dat sufrageria pentru bătrânii străzii? Nu cred. Și nici nu ar încape. Copii străzii nu au nevoie de o cameră. Nu de camere se duce lipsă fiindcă nu sunt cartofi ca să fie depozitați. Fii amabil și nu face pe Maica Tereza ca să ai de ce scoate ochii preotului.

                                        Tu realizezi că pui niște întrebări de parcă noi am fi de la securitate și știm unde locuiește „iosiP” și cine este „coana preoteasa”?

                                    Lasă un răspuns

                                    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *